torsdag 22 mars 2018

22 mars - När galenskap ligger på lur

.
Jag återsåg en person häromdagen, vars uppfattning om saker och tillstånd överraskade mig mer än jag trodde var möjligt, trots att jag minns våra ibland nästan omöjliga diskussioner för länge sedan om teknik kontra miljö, t ex om atomkraftens välsignelse eller förbannelse. Han stod då för en åsikt som var diametral min egen och vi kunde knappast enas om det väsentliga, trots att viss respekt ändå fanns där.
För honom var nämligen all annan energiframställning förutom den "moderna, livgivande" kärnkraftens av ondo och som exempel var nog vindkraften den värsta med en helt onödig förfulning av landskap och miljö utan att få mer än ett uns användbart tillbaka.
Detta är en åsikt som man har hört från många andra intelligenta personer, även från "naturfolk" som jag mött. Att kärnkraft är välsignelsen och att vattenkraft och vindkraft är ett hot mot natur kan ju självklart också diskuteras sakligt tycker också jag.


Men när jag nu berättade om den senaste av apokalyptiska rapporter om utdöendet i naturen av idag,  alldeles nya rön som presenterar en i det närmaste total kollaps av jordbrukslandskapets fågelfauna i Frankrike under blott ett par årtionden fick jag kort och gott detta till svar av honom (kanske inte exakt ordagrant, men ungefär):

"Det är vindkraftens fel. Den hugger sönder många fler fåglar och fladdermöss än vad som redovisas och detta faktum döljs för oss. För att inte tala om klimatförändringshysterin, som är ett påhittat totalt vansinne utan sanning, med köpta eller tvingade vetenskapsmän som går i ledband vilket sätter fel fokus i åtgärdsproblematiken".

Att fortsätta vårt samtal efter denna nästan hatiska klimatförändringsförnekelse blev så omöjlig att jag faktiskt reste mig och gick, någonstans där blev måttet rågat också för mig. Här låg galenskap på lut.

Här är länken till rapporten:

http://www.natursidan.se/nyheter/katastrofal-situation-nar-frankrikes-fagelbestand-pa-landsbygden-kollapsat/

Slarva nu inte över detta. Läs! Det är viktigt!

2 kommentarer:

  1. Antropocen har inneburit att människan har fått det bättre och att medellivslängden har ökat, ja i princip fördubblats sedan den industriella revolutionens segertåg världen över. Men, samtidigt har den i många stycken påverkat biosfären i sådan utsträckning att man kan tala om en ekologisk katastrof, och nu är framtiden osäker också för vår egen art, Homo sapiens. Vi håller på att förstöra möjligheten till mänsklig utveckling på jorden. Men visst finns det hopp! Vi har tekniken och kunskapen.

    Ett steg mot en hållbar livsstil är att lämna atomåldern bakom oss. Förmodligen är vind och sol svaret på frågan om vilka som är framtidens energikällor. Redan i dag får världens fjärde största ekonomi, Tyskland, 25 % av sin energi från sol och vind.

    När någon förfäktar tanken att kärnkraften är framtiden brukar jag tänka på vad den Ukrainska författaren och nobelpristagaren Svetlana Aleksijevitj skriver i förordet till boken "Bön för Tjernobyl".

    "För några år sedan besökte jag det japanska kärnkraftverket Tomari på ön Hokkaido. Först såg jag det från hotellfönstret på morgonen - det liknade ett UFO som landat på kusten, så fulländade var dess former. Och det var vitt som måsvingar. Människorna som arbetade på kärnkraftverket kände sig som demiurger. Som härskare. De frågade mig om Tjernobyl. De lyssnade och log medlidsamt. Och sade att något liknande inte kunde hända hos dem. Ett flygplan kunde störta i deras kraftverk, det klarade den värsta jordbävning - av magnitud 8. Fast den här gången uppnådde jordbävningen för första gången magnituden 9. Den moderna människan vill inte erkänna att hennes makt inte är obegränsad."

    Jag förstår din förtvivlan över mötet med den där världsfrånvända människan. Men det kommer alltid att finnas fem procent förnekare. Glöm dem! Det är de andra som måste väckas. Vi fortsätter att göra vad vi kan. Ett sätt är att i ord och bild visa upp det vackra i vår natur, den biologiska mångfalden.
    /Ulf


    SvaraRadera
  2. Hej Ulf,
    Tack för din kommentar som jag känner igen mig i.
    Intressant att du är ett "eget" ögonvittne. Själv skulle jag väldigt gärna åka till Tjernobyl för att studera naturens återkraft som många har vittnat om.
    Det där om att vända världsfrånvända människor ryggen menar även jag är nödvändigt ibland, så man inte stångar sig blodig i fåfänglig överambition. Vissa pesoner går helt enkelt inta att nå, tyvärr.
    Människan är en komplex natur med en spännvidd från geni till idiot och bortom det möts man igen.

    Må väl min vän och låt oss önska att våren snart kommer på allvar!

    SvaraRadera