söndag 2 juli 2017

2 juli - Sandlosta, påfågelöga och Mitt i Naturen

.
Med Heda marknad, alltid första lördagen i juli och därmed lyckligt överstånden, känns det som att sommaren är på plats utan återvändo. Däri ligger ett visst vemod, tycker jag, med ännu en passerad vår som man gick och längtade efter och aldrig riktigt fattade pågick under tiden.

På väg ner till Stugan för olika förberedelser noterar jag i omgivningarna runt Renstad att sandlostan, som jag fann för första gången i Östergötland för två år sedan, har spritt sig markant från sin etableringsplats.



Täta bestånd växer numera i åkerkanterna på flera platser runt RenstadDet var ju förstås spännande att få vara först med upptäckten av detta gräs i Östergötland men jag hoppas verkligen att utvecklingen inte börjar "skena" och blir svår.

Sandlosta är ett i Sverige nyinkommet gräs som kan bli ett mycket besvärligt åkerogräs under vissa förhållanden. Det påträffades för några årtionden sedan i Skåne och har alltså spritt sig ända hit. 
Det utvecklar ofta resistens mot bekämpningsmedel och kan enligt forskarna helt ta över när markberedning är bristfällig som t ex vid direktsådd i stubb. Arten har stora frön som mognar tidigt och faller ner i jorden för snabb tillväxt kommande vår och och växer i täta bestånd som kan kväva annan växtlighet.


När jag går runt vid Stugan ser jag i trädgårdskompostens nässelbård flera larvkolonier av fjärilen påfågelöga. De är mitt i uppväxten, ännu i täta flockar och i spinnskydd. Om någon vecka redan kommer de korpsvarta och fint vitprickiga, mycket torniga larverna, att vara dubbelt så stora och lite mer av ensamvargar inför förpuppingen. Då kommer de att vandra iväg åt olika håll och jag kommer säkert att finna någon guldglänsande puppa hängande ända borta på stugväggen. Det brukar bli så.

Jag pysslar sedan om Stugan: handlar, städar, sorterar samt klipper gräset. Allt är viktiga förberedelser inför ett besök av TV. I veckan kommer nämligen Mitt i Naturen till Tåkern för att filma in program till kommande höst. 
På onsdag blir det dags för undertecknad att medverka. Jag är engagerad i programmet som målande konstnär och ska samtidigt berätta om "mitt" Tåkern. Vi får väl se hur det blir till slut.



Grunden är lagd till en ny oljemålning på plats vid kanalen vid Stugan vid Tåkern och som alltid lägger jag basen raskt och intuitivt i diametralt motsatta komplementfärger.

Idag har jag förberett en oljemålning såsom jag blivit ombedd att göra. Jag ställde mig vid kanalen strax nedom Stugan och lade upp grunden till en målning på plats som brukligt, en som jag ska fortsätta med under själva tillställningen. 
Det är bra att ha något på plats på duken redan från början fick jag nämligen besked om. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar