måndag 15 maj 2017

15 maj - Fotografen Barbro levererar igen

.
Min goda vän Barbro Nelly i Hästholmen levererar igen.

Det finns inga genvägar till framgång brukar man säga. Nästan alltid ligger det envishet och hårt arbete bakom. När det gäller Barbro så är det så att alla hennes härliga fotografier från naturen kommer av just detta - envishet och hårt arbete under resor till spännande platser och miljöer och genom att hon söker sig till och verkligen är på plats då det händer; hon är aktiv helt enkelt.

Första  gången jag såg Barbros foton för ca 15 år sedan var det ljuvliga närbilder på blåsippor och andra blomster, fjärilar och liknande i vackert ljus som gällde. 
Efter att ha lämnat arbetet på vårdcentralen i Ödeshög bakom sig har hon haft tid att utvecklas väldigt mycket. Vi är många som fått ta del av hennes fina foton från finsk vildmark med björn och varg, örnar och tjädrar tagna under långvak i gömlsen och fantastiska bilder och bildserier från upplevelser i t ex Svalbards isiga vildmarker.

Leveransen då? 

Jo jag minns från 2013 när Barbro sände mig ett foto som hon just tagit vid en bakgård i Hästholmens samhälle på en för henne okänd fågel. "Vad är det här Gebbe?" frågade hon.



Jag tappade hakan av förvåning. Det var nämligen en tjockfot, en Medelhavsart, ett fantastiskt och helt oväntat fynd. Jag var på plats dagen efter men fågeln var förstås borta. Men dokumentationen, fotot på denna märkvärdighet, lever vidare. 
"Meddela mig gärna så fort som möjligt nästa gång du ser eller fotograferar något liknande okänt Barbro", bad jag henne då. "Vänta inte tills dagen därpå!"

Så blev det. Igår eftermiddag kom nämligen två nya överraskande foton som Barbro nyss tagit på Svanshals äng vid Tåkern. Dessa:



Svarthakad buskskvätta på Svanshals äng, Tåkern, 14 maj 2017. Foto - Barbro Nelly


Svarthakad buskskvätta på Svanshals äng, Tåkern, 14 maj 2017. Foto - Barbro Nelly

Det är en svarthakad buskskvätta som Barbro har funnit och så fint dokumenterat med sin kamera den här gången. Återigen en sydlig art som visserligen är på expansion norröver och som ha börjat häcka årligen också i Sverige.
Allt har jag nu vederbörligt sänt vidare till Artportalen. 

Jag undrar vad hon överraskar med nästa gång, fotografen Barbro Nelly. 

1 kommentar: