onsdag 19 april 2017

19 april - Akvarellmåleri

.
Jag arbetar sedan några månader tillbaka på fem ganska stora akvareller, cirka 55 x 75 cm, på Arches 650 grams grängat papper med råkant. Det är motiv som jag började lägga upp i vintras. 
Arbetet går i vågor  precis som det brukar, genom att jag jobbar med ett samlat antal målningar på samma gång och i ungefär likartat tempo.

Det blir således måleri från den ena akvarellen till den andra och hoppen sker när jag når en tillfällig gräns, en nivå där jag letar efter en fortsättning som kan finnas dold i det tidigare. Så blir jag kvitt uppdykande osäkerhet om vägen att gå vidare och måleriet blir intuitivt och spännande i sitt sökande och jag undviker förhoppningsvis eventuella fällor och misstag.

Därför kan den här typen av akvarellmåleri ibland ta lång tid på sig, oftast månader och ibland år, precis som det brukar kunna göra med oljemåleriet.
Men någon definitiv regel är det förstås inte. Lika ofta målar jag snabbt och obetänkt, skissartat och primärt.

Innan jag här nedan visar mina blivande alster, om de nu någonsin kommer till färdighet, det vet jag först som sist, lägger jag upp en annan bild.



Det är ett foto som visar hopp, nyfikenhet och längtan, ett alldeles färskt våtspänt akvarellpapper på plywoodpannå i storleken 55 x 70 cm, med ett grängat Arches-papper med 300 gr vikt, som är färdigt för nya uppgifter.
Det är ett av en serie nya möjligheter, där jag tänker mig vårligare motiv. Jag längtar våldsamt efter att få sätta igång där men jag måste besinna mig och göra färdigt det vintriga först.

Ett vitt tomt ark är det bästa som finns och jag tänker lite som de grekiska gamla marmormästarna, att motivet finns där inne i det vita och nu gäller det för mig att skala fram det gudomliga.

Nåväl. Det återstår att se vad av allt detta som kommer till fullkomning vid årets Konhstrunda som närmar sig oroväckande snabbt. Några av vintermotiven nedan hoppas jag på förstås:









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar