söndag 5 mars 2017

5 mars - Bakslaget

.
Det var vår ända tills igår men mot kvällen föll temperaturen och duggregnet som började falla kändes plötsligt som is.



Krokusen hade precis börjat blomma mot husväggen och den första blåsippan var mycket nära. Under en kvällstur ner mot Tåkern i förrgår eftermiddag noterade jag stora flockar av sädgäss och mängder av tofsvipor på vårgröna höstvetefält medan sånglärkor flög omkring och rådjuren käkade vetebrodd i skymningen
Det var vår enkelt uttryckt. Skönt!



Nog varnade man på väderleksrapporten för snö och problem under morgondagen med en s k klass1varning, men inte trodde jag på något större besvär. 
Jag hade ju inhandlat en påse rädisefrön och tänkte mig att ta hjälp av barnbarnen med årets första sådd.

Av detta blev det nu intet. 

- Det snöar jättemycket ute morfar, sa Naemi och Blanca, när rullgardinen gick upp. Titta själv får du se!



Vilket snöväder! Istället för rädisesådd blev det snöskottning i flera omgångar under dagen. Trädgården blev vackert vit och mjukhylt. 
Trafikproblem uppstod i centrum när en långtradare, vad hade den där att göra, ställer sig på tvären vid torget.



Vinter igen alltså men tydligen ganska lokalt, eller snarare härifrån och söderöver. Vi hör nämligen att det i stort sett är snöfritt så nära som i Linköping och just det känns ändå lite skönt nu när barn och barnbarn precis har gett sig av ut på vägarna för att komma hem till oxveckornas arbetsdagar.

Och jag, jag känner väl som både ock inför bakslaget. Jag lider med tofsvipor och skäggmesar men gläds åt nederbörden. Det här är precis vad vår torrlagda bygd behöver och jag känner hopp inför ökande vattenstånd i Tåkern. Äntligen!  och nu när det ändå snöar må det snöa ännu mer en stund ytterligare!


3 kommentarer:

  1. Jodu. Den klassiska frågan om våren - en gåtfull men outredd not på ett partitur i generationernas stora, evigt förnybara orkester -
    i skrift först (tror jag) uttryckt av Elias Fries i "Botaniska utflygter" och sannerligen - ingen fråga är svårare att besvara än denna:

    "När hafva vi vår?"

    SvaraRadera
  2. Det finns så många olika vårar så frågan du förmedlar från Elias Fires är i högsta grad adekvat.

    Meteorogisk vår är en sak.

    "Min vår är din vår och alla vackra flickors vår..." är en annan modell.

    Fenelogin är på väg tillbaka igen. Jag minns från min tid på 60-talet som ung fältbiolog hur vi skickade in uppgifter om vårens frammarsch genom landet. Nu är detta accepterad vetenskap med hög status.

    Att åka skidor på skare i t-shirt har jag fått höra av en god vänn från norr är den bästa av alla vårar.

    Mest av allt är våren en personlig upplevelse. Något man enskilt knyter upp kring vissa företeelser och händelser.

    "När hafva vi vår?"

    SvaraRadera
  3. Lite korrigeringar av skrivningen ovan är på sin plats. Elias Fries ska det vara. Och vän stavas just så. /tack

    SvaraRadera