onsdag 22 mars 2017

22 mars - Synkroniserad groning hos Dvärgpalm

.
Jag tänkte först använda mig av ordet "tajming" i rubriken, men insåg att det kunde tolkas som ett inslag om något från Kina. Och inte ville jag skriva på engelska heller, så nu fick det bli som det blev, synkronisering är ju inte heller något helsvenskt ord precis.

Men det var förstås inte om detta jag jag tänkte skriva. Vid vår resa till sydöstra Spanien i höstas plockade jag med visst besvär hem en handfull frukter från den europeiska kontinentens enda ursprungliga art av gruppen palmväxter, en mycket heterogen samling med ursprung från alla världens hörn och av många skilda familjer och släkter. Jag tänkte att det kunde bli ett trevligt medelhavsinslag hemma bland mina andra växter som citron, kamelia, solanumträd och blommande paradisbuske.



Den palm som jag syftar på heter europeisk dvärgpalm, Chamaerops humilis. Den är nära släkt med både äkta dadelpalm och kanarisk dadelpalm och är en lågvuxen och inte alltid stammad palm som kan bilda täta, vassa bestånd på ruderatmarker, torra hedar och i raviner i sydvästra Medelhavsområdet.



De där frukterna, som var lite gulröda till bruna i färgen och ungefär som små, lite rundade dadlar, planterade jag vid hemkomsten i en stor lerkruka med sandad lerjord. 
Krukan har stått vid ett fönster i hemmet sedan början av november och den har vattnats regelbundet men försiktigt av Ulla. Inget har hänt på fyra månader. Vi har väntat och nästan gett upp men i förrgår tittade ett skott upp. Jippie! Stor glädje.

Men det är inte heller av denna anledning jag skriver. Det är "tajmingen" jag är ute efter. Ty vet ni vad. Igår tittade en ny grodd upp. Nu är de två och de kom med blott en dags mellanrum.



Hur är det möjligt att frukterna har kunnat gro och skjuta skott som bryter upp i ljuset så nära som med en dags mellanrum efter fem månaders vila och väntan i mörka jorden? Hur kan detta synkroniseras så väl, och varför? Finns där något precist reglerat groningsmönster, ett nästan exakt antal dagar inprogrammerat i fröet? Eller talar kärnorna med varandra under tiden med hormoner och feromoner? Eller är det som hände hemma bara följden av ren och skär slump? 

Än så länge har ju bara två groddar kommit upp ur krukan, men kommer en tredje eller fler inom kort börjar jag nog undra på allvar över företeelsens art. Det finns ju så många otroliga, kända och beskrivna synkroniseringar i naturen att inget är uteslutet. 

Att min fundering gränsar till nördigt vetande bjuder jag på.


Tillägg senare på dagen:

Stephen Manktelow uppmärksammar mig på att det finns ytterligare en vild art av palm som betraktas som inhemsk i Europa.

Den heter Kretensk Dadelpalm och den finns mycket sparsamt i östra Medelhavet där den växer på östra Kreta samt på några platser vid Turkiets kust. Läs mer här (från Wikipedia):

"Den kretensiska dadelpalmen (Phoenix theophrastii) är en liten dadelpalm från östra medelhavsområdet. Den har en mycket begränsad spridning till ett fåtal platser på Kreta, i södra Grekland och på halvöarna Datça och Bodrum i Muğla provinsen i sydvästra Turkiet. Phoenix theophrastii finns som Europas enda palmskog, i Vai, en strand i prefekturen Lasithi i östra Kreta.
Arten beskrevs först av Werner Rodolfo Greuter. Den ingår i släktet Phoenix och familjen palmer (Arecaceae).[3][4] IUCN kategoriserar arten globalt som nära hotad.[1] Inga underarter finns listade i Catalogue of Life.[3]
Palmen blir upp till 15 meter hög, i regel med flera slanka stammar. Bladen är parbladiga, 2-3 meter långa. Frukten är en oval gulbruna stenfrukt 1,5 cm lång och 1 cm i diameter och som innehåller en enda stor nöt. Fruktköttet är alltför tunt och fibröst för att vara av betydelse för jordbruket. Frukten har en bitter smak men äts ibland av lokalbefolkningen."


    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar