tisdag 14 mars 2017

14 mars - "Liten tuva ..."

.
Helt platt däck baktill på höger sida igår eftermiddag, hemma vid garaget som tur är. Bara någon timme tidigare har jag kört hem och inte märkt ett dugg. 
Jag öppnar bagaget för att ta fram reservhjulet. Det finns inte. På platsen hittar jag istället två inplastade små paket med instruktioner på en pappersremsa. Det är ett s k "Kit", bestående av en flaska med tätningsvätska samt en liten behändig kompressor.
Det blir till att lära om på nytt.

Det går bra, nästan geschwint, på tio minuter är det klart, faktiskt mycket bättre än det där reservhjulet som inte fanns.

Idag har jag varit hos Rickard, han som tar hand om mina hjul och däckbyten. 
"Kom kl tio",sa han igår kväll när jag ringde. 
Halv tolv redan kommer han till ateljén med bilen. Färdig!
"Va kostar de?" 
"Äh, ge mig tvåhundra",säger Rickard. "Det gick ju bra, däcket gick att tvätta rent, täta och återanvända ".



"Här är förresten orsaken", säger han och överräcker en pytteliten skruvjäkel. "Den är väldigt nedsliten så du har troligen kört på den ett tag. Det har säkert gått bra ända tills igår när hjulet hamnade fel, eller kanske rätt, sett ur skruvens synvinkel".

Tre reflektioner av visdom som jag gör av denna episod.

1. Nummer 1 är förstås given. Det är den om "Liten tuva välter ofta stort lass". Inga fler kommentarer behövs.

2. Den andra är desto intressantare. Så här bra går det ofta på en liten ort som Ödeshög, där man känner nästan alla och har alla nödvändiga kontakter inom räckhåll. Att få sin bil åtgärdad så omgående med personlig fullservice till ett hedersamt pris finns liksom bara i mindre orter. 
Där har ni!

3. Nu har jag lärt mig att använda ett däck-kit. Kan vara bra för framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar